Handelsbetingelser Yource B.V
Den erhvervsdrivendes identitet
Yource B.V og/eller dets datterselskaber, websites, varemærker og handelsnavne, herunder:
www.vlucht-vertraagd.nl | www.vuelo-con-retraso.es | www.flug-verspaetet.de | www.vol-retarde.be | www.vol-retarde.fr | www.flight-delayed.co.uk| www.volo-in-ritardo.it| www.vlucht-vertraagd.be | www.fly-forsinket.dk | www.lot-opozniony.pl | www.flight-delayed.com | www.voo-atrasado.pt | www.yource.com | www.greenclaim.nl
Postadresse:
Postbus 3650
1001 AL Amsterdam
Holland
Besøgsadresse:
Overtoom 197-2,
1054HT Amsterdam
Holland
Email: info@fly-forsinket.dk
KvK-nummer: 52683702
A. Definitioner
I disse Forretningsbetingelser og Vilkår vil de følgende begreb blive forstået i henhold til deres følgende definitioner:
1. Yource: det private selskab med begrænset ansvar, Yource B.V., der også opererer under, men ikke begrænset til, navnet Green Claim B.V., Fly-Forsinket.dk, registreret i det hollandske handelsregisteret under referencenummer 52683702 og har sit registreret hjemsted i Amsterdam, i det følgende benævnt Yource;
2. Forretningsbetingelser og Vilkår: de nuværende Forretningsvilkår og Betingelser for Yource B.V.;
3. Kunde: den hovedmand, som er den (fly)passager, der har et krav mod en anden part, f.eks. et flyselskab, en rejsearrangør og/eller en erhvervsdrivende/forhandler/(rejse)agent. Kunden kan være en uafhængig hovedmand, men kan også representere f.eks. (med)passager som f.eks. forældre, værge(r) eller den ledende passager i et rejsehold.
4. Krav: et krav fra Yource, på vegne af og/eller autoriseret af Kunden/Kunderne, mod flyselskabet og/eller rejsearrangøren og/eller forhandleren, videresælger af en (pakke)rejse (service) og/eller flybillet.
5. Kompensation Service: den service, som Yource leverer for at indsende et krav for Kunden. Dette kan omfatte indledning af en retssag.
6. Hovedpassager: den Kunde, der har indgået en rejse- eller transportaftale med et flyselskab eller en rejsearrangør på vegne af andre passagerer (den såkaldte repræsentant) og/eller har betalt for disse medpassagerer.
7. Modstående part: Den part, der skal adresseres af Yource og/eller på vegne af Kunden i et krav eller en retssag, f.eks. et flyselskab, en rejsearrangør eller en forhandler af en (fly)rejse (service).
8. Flyselskab: Det flyselskab, der (delvist) udførte eller havde til hensigt at udføre den forsinkede, ændrede, overbookede, nedprioriterede eller aflyste flyvning, og/eller som kan betegnes som transportør for enhver form for skade eller ugrundet berigelse.
9. Rejsearrangør: den virksomhed eller juridiske enhed, der sammensætter eller sælger en pakkerejse, eller som kan betragtes som en rejsearrangør i henhold til EG 2015/2302 og/eller den nationale lovgivning, som er gældende i den relevante medlemsstat.
10. Forhandler eller (rejse)agent: den virksomhed, der formidler salg af en rejseydelse og/eller angiver at fungere som mellemmand eller agent og/eller kan betragtes som en forhandler eller (rejse)agent i henhold til EG 2015/2302 og/eller EG 261/2004.
11. Rejseydelse: hotelophold, leje af bil eller autocamper, flybillet eller anden (væsentlig) turistaktivitet.
12. Kontrakt: Aftalen mellem Kunden og Yource baseret på, at Kunden giver Yource mandat og/eller fuldmagt og/eller (udtrykkeligt og frivilligt) tilladelse til at:
Opkræve kompensation og/eller tilbagebetaling og/eller skadeserstatning og/eller skatter og/eller afbestillingsomkostninger og/eller tillægsomkostninger - kravet - og
Tillad Yource at udføre alle nødvendige (juridiske) handlinger for at inddrive kravet, hvilket træder i kraft ved at give fuldmagt eller en overdragelse til dette formål.
Indgå aftale med en advokat i Kundens navn. Så længe ingen yderligere fuldmagt til kontrakt advokaten er obligatorisk i det land, hvor Yource vil vælge at tage retslige skridt.
Blive erstattet for alle juridiske handlinger af en autoriseret repræsentant, der handler eller er forpligtet til at handle på vegne af Kunden og Yource, hvilket kan være (men er ikke begrænset til) obligatorisk juridisk repræsentation.
13. Fortrydelsesret: Kundens mulighed for at annullere fjernsalgsaftalen inden for den lovpligtige fortrydelsesfrist på 14 dage. For mere information om de europæiske regler og undtagelser henviser vi til linket forneden. Den relevante bestemmelse vil også blive dækket af artikel C i disse Forretningsbetingelser og Vilkår. https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_da.htm
14. Fremgangsmåde: Aktiviteterne begynder, så snart Kunden har instrueret Yource ved at underskrive fuldmagten/mandatet eller på anden måde, hvorved kontrakten bliver juridisk bindende. Yource kan og vil udarbejde og sende breve for at forsøge at inddrive det skyldige beløb som en del af kravet og/eller gennemføre alle nødvendige (juridiske) handlinger efter eget skøn. Yource forbeholder sig retten til at stoppe kravet på ethvert tidspunkt eller til ensidigt at afslutte kontrakten, hvis Yource har en god grund til at gøre det. Hvis et krav ikke inddrives i den udenretslige procedure, er det op til Yource at vurdere, om det ønsker at påbegynde den retslige proces.
15. Retslig proces: de juridiske foranstaltninger, som Yource træffer med hensyn til Kravet fra og/eller på vegne af Yource, som inkluderer (men er ikke begrænset til) udarbejdelse af stævning og/eller gennemførelse af en retslig proces mod den modsatte part, anmodning om aktindsigt, anmodninger, håndhævelses anmodninger og opnåelse af en mindelig løsning med den modsatte part, opkrævning af kravet og retsomkostningerne fra den modsatte part. Yource forbeholder sig udtrykkeligt retten til at ophøre med den retslige proces. Hvis Yource starter eller påbegynder den retslige proces, og dit krav indløses, gælder servicegebyret såvel som retsafgiften. Se også prislisten med hensyn til gebyret/omkostningerne.
16. Ingen Kompensation, Intet Gebyr: Yource eller dennes repræsentant(er) vil fungere som repræsentant for Kunden baseret på en Ingen Kompensation, Intet Gebyr-aftale. Kunden skylder et vist succesgebyr, hvis Yource på et hvilket som helst tidspunkt og fra underskrivelsen af fuldmagten og fremefter opnår et krav, enten ved at Yource modtager betalingen eller ved modtagelse af de (krævede eller at modtage) midler af Kunden. Afhængigt af vores (juridiske) handlinger gælder servicegebyret og det juridiske gebyr. Med hensyn til gebyret/omkostningerne, se også artikel G og prislisten.
B. General
Disse Forretningsvilkår og Betingelser gælder for den kontrakt, der oprettes mellem Yource eller dets tilknyttede virksomheder, handelsnavne, mærkenavne og websteder og Kunden, og hvor Yource opkræver kompensation og / eller omkostninger (skade) i henhold til en flyforsinkelse, afvist boarding, flyplanændring og / eller billetrefusion i henhold til EG 261/2004, EG 2015/2302, EG 1008/2008 / eller Montreal / Warszawa-konventionen (eller EG 889/2002) og relevant national lovgivning, domme og retspraksis. Ved Kundens (digitale) underskrift af fuldmagten via Yources websted(er), herunder bl.a. fly-forsinket.dk, opstår kontrakten mellem Yource og Kunden.
1. Yource tilbyder specifikke tjenester til opnåelse af juridisk kompensation, erstatning eller uretmæssige betalinger baseret på blandt andet EF 261/2004, EF 2015/2302, EF 1008/2008, Montreal-konventionen, EF 785/2004, UK 261.
2. Fra det øjeblik Yource har modtaget kravet, skal Yource anvende alle rimelige bestræbelser for at inddrive kravet, men det gælder udtrykkeligt, at beslutningen om at behandle kravet ikke fører til en resultatforpligtelse. Yource skal handle som en omhyggelig tjenesteudbyder.
3. Kunden vil blive informeret så meget som muligt om mulighederne for at inddrive kravet. Der kan dog ikke udledes nogen rettigheder af Yources rådgivning og anbefalinger. Yource giver ingen garantier for, om kravet vil blive inddrevet med succes eller ej.
4. Yource har et digitalt miljø (konto), hvor den holder Kunden informeret om kravets sagsforløb. Kunden kan også nå Yource via online chat eller e-mail. Yource er ikke ansvarlig / kan ikke holdes ansvarlig for enhver konsekvens af, at Kundenen forsømmer at læse eventuelle meddelelser, der blev lagt på det digitale Yource-miljø, og / eller som Yource har sendt til en mailadresse, der er angivet af Kunden. Se også afsnit E. Kundens forpligtelser.
5. Yource er til enhver tid - uden forpligtelse til at angive årsager dertil - berettiget til ikke at behandle kravet yderligere, uden at der er nogen ret til (skade)kompensation. Dette gælder ikke, hvis Yource eller Kunden har modtaget, eller er blevet underrettet om, en underretning eller bebudelse af udbetalingen af kompensation for kravet.
6. Kunden har til enhver tid ret til at trække et indsendt krav tilbage - med angivelse af årsagerne til en sådan tilbagetrækning. Dette betyder, at der kan påløbe afbestillingsgebyrer, se også C. Kundens fortrydelsesret.
7. Yource vil opkræve omkostninger, hvis det viser sig, at Kunden har modtaget betaling direkte fra en modpart fra det tidspunkt, hvor fuldmagten blev underskrevet. Se også artikel B.4. Disse omkostninger kan stige betydeligt afhængigt af den indsats, der allerede er udført, men også hvis der er indledt en retssag, og omfatter f.eks. lønninger, retsafgifter, fogedgebyrer, inkassoomkostninger, oversættelsesomkostninger osv. Yource vil indsende en detaljeret opgørelse over disse omkostninger. Se også artikel G.2. og vores prislisten.
8. Kontrakten mellem Kunden og Yource er i kraft, indtil kravet udtrykkeligt er lukket skriftligt af Yource eller Kunden (og/eller Kundens fuldmagt) og/eller er udbetalt til Kunden i overensstemmelse med bestemmelserne i artikel B.5, B.6 og/eller B.7 og/eller B.4. og/eller C.3. Disse artikler forbliver fuldt ud gældende.
9. Kunden handler ulovligt over for Yource, når Kunden uden Yources viden udfører (juridiske) handlinger uafhængigt eller via tredjeparter for at inddrive kravet eller giver instruktionen om at gøre det til tredjeparter efter at have underskrevet fuldmagten. I et sådant tilfælde vil Kunden blive holdt ansvarlig for de omkostninger, som Yource med rimelighed har pådraget sig.
C. Kundens fortrydelsesret
1. Kunden har den lovbestemte ret til at træde tilbage fra fjernsalgsaftalen inden for den lovbestemte fortrydelsesperiode på 14 dage, undtagen som angivet i artikel C.2. Denne periode starter fra det øjeblik, hvor fuldmagten er underskrevet.
2. Fra det øjeblik fuldmagten er underskrevet af Kunden, giver Kunden udtrykkeligt samtykke til påbegyndelse af de aktiviteter, der skal udføres af Yource. Yource vil straks udføre aktiviteter på vegne af Kunden. Hvis Yource har afsluttet aktiviteterne og har opnået kravet eller har modtaget et løfte om overdragelse inden for 14 dage, enten direkte eller fra Kunden, giver Kunden afkald på fortrydelsesretten. Dermed kan den lovbestemte fortrydelsesfrist på 14 dage ikke længere påberåbes vederlagsfrit, men servicegebyret forbliver gældende. Med hensyn til servicegebyret/omkostningerne, se venligst også prislisten.
3. Kunden gøres opmærksom på den såkaldte fortrydelsesformular, som kan findes på det følgende link under Bilag 3: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2013/1457.
Desuden kan Kunden opsige kontrakten på en hvilken som helst skriftlig og utvetydig måde (med andre ord trække fuldmagten tilbage), så artikel B.6. og/eller B.7. og/eller B.4. og/eller C.2, C.3, C.6, C.7 og C.9 gælder.
4. Risikoen og bevisbyrden for korrekt og rettidig udøvelse af fortrydelsesretten påhviler Kunden.
D. Beskyttelse af personlige oplysninger
1. Alle (personlige) data, der indsamles inden for rammerne af udførelsen af aftalen (kompensationstjenesten), er underlagt vores erklæring om beskyttelse af personlige oplysninger (https://www.fly-forsinket.dk/privacy).
E. Kundens forpligtelser
1. Ved at underskrive fuldmagten erklærer Kunden, at alle oplysninger, der er givet, er nøjagtige, fuldstændige og sande.
2. Kunden skal informere Yource om al korrespondance, der tidligere er sendt til eller modtaget fra modparten. Dette omfatter alle tilbud, kuponer og rabatter, der er givet eller foretaget i forbindelse med kravet før, under eller efter indgåelsen af denne kontrakt.
- Hvis dette ikke overholdes, kan Yource opkræve servicegebyret og/eller det juridiske gebyr og/eller omkostninger hos Kunden.
3. Kunden vil altid følge Yources anvisninger vedrørende kravet og vil, i det omfang det er lovligt, hensigtsmæssigt, rimeligt eller berettiget, fortsætte med at følge disse anvisninger. Yource kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle skader og/eller udløbelsen af juridiske vilkår eller forældelsesfrister som følge af Kundens manglende overholdelse af dette.
4. Kunden afholder sig fra at kommunikere (direkte eller via tredjepart) med modparten, når denne kontrakt er indgået, og under hele processen, medmindre det udtrykkeligt er aftalt skriftligt med Yource, eller straks informerer Yource, hvis de bliver kontaktet af en anden part end Yource. Yource kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle (mulige) skader eller tab af et krav og/eller Kundens berettigelse til (yderligere) skader/kompensation som følge af Kundens egne handlinger.
5. Kunden vil altid og straks informere Yource om eventuelle nyheder eller udviklinger vedrørende kravet.
- Hvis den modsatte part kommunikerer ethvert tilbud eller nyheder direkte til Kunden, er Kunden forpligtet til straks at informere Yource skriftligt (ved e-mail eller via kontoen). Hvis tilbuddet kan betragtes som en betaling (som eventuelt modtages), som beskrevet i artikel E.12, kan Yource opkræve servicegebyret og / eller det juridiske gebyr.
- Yource kan ikke holdes ansvarlig for Kundens manglende overholdelse af denne instruktion eller eventuelle konsekvenser heraf, men henviser dog udtrykkeligt til artikel B, C og E.
6. Hvis Kundens kontaktoplysninger ændres, efter at kontrakten er indgået, skal Kunden straks informere Yource om disse ændringer. Yource kan ikke holdes ansvarlig for tab af tid og udløbelsen af juridiske vilkår eller forældelsesfrister samt for andre mulige konsekvenser som følge af Kundens manglende angivelse af nøjagtige kontaktoplysninger eller manglende information til Yource om eventuelle ændringer.
7. Kunden har ikke tilladelse til at overføre (overdrage) eller indgive kravet under hele processen med kravet, medmindre det er skriftligt aftalt med Yource og underlagt (mulige) omkostninger. Derfor gælder der et relativt forbud mod overdragelse. Hvis du ønsker at overføre den potentielle betaling af kravet til en tredjepart, kan Yource muligvis tilbyde vores samarbejde i denne sag. Du kan indsende en (begrundet) anmodning om dette til vores Kundeserviceteam. Tænk f.eks. på en sag, der involverer en administrator, som skal modtage betalingen, en likvidator og/eller deling af et beløb, der skal modtages på grund af en skilsmissesag osv.
8. Kunden har til enhver tid ret til at opsige kontrakten før tid, forudsat at Kunden udtrykkeligt har informeret Yource om dette skriftligt. Opsigelse af kontrakten før tid er generelt underlagt omkostninger i overensstemmelse med bestemmelserne i disse generelle Forretningsvilkår og Betingelser og vores prislisten.
9. Hvis (en del af) kravet udbetales af modparten, skal Kunden betale et succesgebyr på det samlede opkrævede (eller kommende) erstatningsbeløb.
Hvis kravet tildeles Yource gennem en retsafgørelse, vil alle tildelte juridiske omkostninger tilfalde Yource. Kunden vil aldrig modtage nogen procentdel af disse tildelte sagsomkostninger.
Hvis betalingen blev foretaget direkte til Yource, vil Yource tilbageholde servicegebyret og (muligvis) retsgebyret på det samlede beløb, der skal modtages af Kundenen.
Hvis (en del af) kravet udbetales til Kunden af den modsatte part i overensstemmelse med de øvrige bestemmelser i disse Forretningsvilkår og Betingelser, vil Kunden skylde servicegebyret, (muligvis) det juridiske gebyr og (muligvis) de afholdte omkostninger til Yource. Kunden er forpligtet til at foretage betalingen til Yource inden for 14 dage efter modtagelse af fakturaen.
10. Kunden accepterer ved at underskrive fuldmagten, at betaling kun gyldigt kan ske til Yource.
11. I tilfælde af forsinket eller ufuldstændig betaling kan en inkassoproces indledes efter afsendelse af en meddelelse om misligholdelse og stævning til betaling.
- I så fald er Kunden forpligtet til at betale de omkostninger, som Yource har pådraget sig (skaden) og/eller tab af fortjeneste og omsætning, hvorfra en eventuel allerede foretaget betaling kan trækkes fra. Alle tidligere nævnte omkostninger vil derefter blive inddrevet fra Kunden. De udenretlige inddrivelsesomkostninger vil blive fastsat i overensstemmelse med de gældende lovbestemmelser.
- Hver betaling foretaget af Kunden skal først anvendes til betaling af eventuelle skyldige renter og derefter til betaling af de afholdte (juridiske) omkostninger. Først når disse beløb er betalt, vil enhver betaling foretaget af passageren blive anvendt til den udestående hovedstol; servicegebyret og (muligvis) retsafgiften. Vi forbeholder os ret til at udligne gebyrer eller krav, der stadig skal modtages, med allerede modtagne betalinger eller udestående betalinger for enhver service eller aftale.
12. Kunden er forpligtet til straks at informere Yource om direkte modtagelse af midler fra enhver modpart eller dennes repræsentant(er) og/eller enhver kommunikation fra eller på vegne af modparten, bortset fra Yource selv.
- Hvis Kunden undlader at gøre dette eller tilbageholder oplysninger, og Yource på et senere tidspunkt bliver opmærksom på modtagelsen eller løftet om en betaling fra den modsatte part, kan Kunden holdes ansvarlig for eventuelle juridiske handlinger, der allerede er startet af Yource på vegne af Kunden, og som har ført til omkostninger. I et sådant tilfælde vil disse omkostninger blive inddrevet fra Kunden. Se også artikel B.7, B.9, E.12, G, H og vores prislisten.
13. Kunden er forpligtet til selvstændigt at annullere enhver eksisterende tvist med modparten vedrørende kravet fra det øjeblik, hvor fuldmagten er underskrevet.
F. Ansvar og hæftelse
- Yource har en forpligtelse til at undersøge Kundens krav efter bedste evne. Yources undersøgelsesresultater er af afgørende karakter og er ikke genstand for kommunikation.
- Da der er en kontrakt på plads, skal Yource udvise en god entreprenørs omhu i sine aktiviteter. Det betyder, at de (juridiske) medarbejdere skal handle, som en rimelig kompetent og rimeligt handlende professionel ville handle.
- Ethvert yderligere ansvar for Yource, undtagen i tilfælde af forsæt eller grov uagtsomhed, er udelukket, medmindre ufravigelige bestemmelser foreskriver andet. Denne ansvarsfraskrivelse dækker - bortset fra og højst den kompensation, der er tildelt af en modpart - men er ikke begrænset til: alle (u)direkte skader, immaterielle skader, tab af fortjeneste og forretningsskader og enhver skade, uanset årsag.
- Yource og/eller dets (juridiske) medarbejdere eller samarbejdspartnere kan også påberåbe sig disse Forretningsvilkår og Betingelser.
- Yource og/eller dets medarbejdere og/eller samarbejdspartnere er heller ikke ansvarlige for nogen skade(r) - medmindre Yource har modtaget eller er i besiddelse af erstatning, der retmæssigt tilhører Kunden - hvis og i det omfang Kunden har inddrevet eller kunne inddrive deres skade(r) under enhver juridisk bistand, rejse- eller afbestillingsforsikring og / eller stadig kan anmode om eller gøre brug af en sådan forsikring til at forfølge et krav inden for forældelsesfristen.
Det er efter Yources eget skøn at tage eller indlede retslige skridt for at forfølge kravet eller for at få det inddrevet. Beslutningen træffes af Yource på grundlag af de dokumenter, der er stillet til rådighed for Yource, og/eller oplysninger, der er stillet til rådighed eller modtaget af Yource. Yource har ret til - uden at være ansvarlig for nogen kompensation eller skade - at afstå fra at træffe juridiske foranstaltninger eller enhver handling, hvis den anser en sådan handling for uhensigtsmæssig, uanset årsag.
Yource kan ikke holdes ansvarlig for nogen skade, der kan opstå som følge af et eventuelt udløb af kravet, hvis Kunden ikke har givet Yource alle de nødvendige dokumenter, der kræves for at behandle kravet.
- Dette omfatter en gyldig fuldmagt, en kopi af et gyldigt identitetsdokument, et boardingkort, en E-billet eller et bagagemærke, eller;
- hvis en flyforbindelse er gået tabt, eller et fly er blevet aflyst, den alternative flyveplan.
- Yource kan anmode om et komplet reservationsdokument eller en kopi af (rejse)aftalen med en modpart.
I overensstemmelse med EF 524/2013 minder vi Kunden om muligheden for at indgive en (opstået) tvist om en serviceaftale, der er indgået via internettet med Yource, til ATR. Til dette formål, henvises der til følgende side: https://commission.europa.eu/live-work-travel-eu/consumer-rights-and-complaints/resolve-your-consumer-complaint/alternative-dispute-resolution-consumers_da
Yource bemærker, at dette giver en endelig titel til at håndhæve betalinger eller foranstaltninger med en online tvistbilæggelses udtalelse (ATR).
G. Ingen kompensation, inter gebyr
- Der vil ikke blive opkrævet gebyrer, hvis der ikke opnås nogen form for refusion eller betaling af kravet fra modparten, medmindre det drejer sig om en sag som beskrevet i artiklerne:
- H.4;
- H.12;
- C.2;
- B.6;
- B.7;
- B.4;
- B.7;
H. Gebyrer
- Alle priser og/eller satser er udtrykt i euro og inkluderer den gældende moms, medmindre andet udtrykkeligt er angivet skriftligt.
- Yource anvender et servicegebyr, når Kundens krav er indsamlet af Yource på nogen som helst måde.
- Hvis kravet udbetales direkte til Kunden, efter at kontrakten er indgået med Yource (som nævnt i A.11), antages det, at kravet blev udbetalt takket være Yources arbejde og indsats. I et sådant tilfælde skal Yource anvende et servicegebyr og, hvis det er relevant, et juridisk gebyr.
- Hvis det er nødvendigt at tage juridiske skridt for at inddrive et krav, vil der ud over servicegebyret blive opkrævet et juridisk gebyr. Juridiske foranstaltninger omfatter, men er ikke begrænset til;
- Forberedelse og/eller forkyndelse af (udkast til) stævninger, juridiske dokumenter og briefs;
- Iværksættelse af håndhævelsesforanstaltninger, såsom (pålæggelse af) beslaglæggelse;
- Indgivelse af håndhævelses anmodninger og/eller anmodninger om aktindsigt.
- Håndtering af andragender i forbindelse med indsendte anmodninger;
- Indgåelse af forlig.
- Beregningen af servicegebyret og det juridiske gebyrs beløb kan findes i vores prisliste.
- Alle beløb, som Yource modtager fra modparten efter indgåelse af kontrakten med Kunden, vil blive betragtet som beløb, der er indsamlet gennem Yources arbejde og indsats. Hvorvidt Kunden har bidraget til indsamlingen af beløbene eller ej, ændrer ikke på dette.
- Yource er til enhver tid bemyndiget til at fratrække servicegebyret og det juridiske gebyr fra de beløb, der (skal) modtages og indsættes på Yources konto.
- Fra det øjeblik kontrakten er indgået, kan Yource opkræve lovbestemte renter og andre (faktiske) omkostninger fra den modsatte part. Disse omkostninger omfatter, men er ikke begrænset til;
- (Uden)retslige (opkrævnings)omkostninger;
- Retsgebyrer
- Retsomkostninger
- Omkostninger til oversættelse
- Omkostninger til foged
- Den autoriserede repræsentants løn
- Omkostninger efter proceduren
- I tilfælde af betaling vil de omkostninger, der er beskrevet i den foregående artikel, gå til Yource i deres helhed, medmindre andet er aftalt skriftligt.
- Som anført i (bl.a.) artikel E.12 skal Kunden straks underrette Yource om enhver direkte betaling til Kunden, dog senest 14 dage efter accept eller modtagelse af (betalings)tilbuddet. Hvis Kunden undlader at gøre dette, skal alle omkostninger til opkrævning af servicegebyret og/eller retsgebyret afholdes af Kunden.
- Som anført i (bl.a.) artikel E.12 skal Kunden straks underrette Yource om enhver direkte betaling til Kunden, dog senest 14 dage efter accept eller modtagelse af (betalings)tilbuddet. Hvis Kunden undlader at gøre dette, skal alle omkostninger til opkrævning af servicegebyret og/eller retsgebyret betales af Kunden.
- Accept af ethvert tilbud i form af en check, air miles, voucher og/eller kontanter betragtes også (men ikke udtømmende) som en betaling.
- Hvis beløbet for den direkte betaling er mindre end kravet hos Yource, reducerer Yource grundlaget for det gældende servicegebyr til værdien af det beløb, som Kunden har modtaget.
- Hvis det beløb, der tilbydes direkte til Kunden, overstiger beløbet for kravet hos Yource, vil Yource ikke øge grundlaget for det gældende servicegebyr. Hvis Yource allerede har taget retslige skridt, vil det juridiske gebyr også blive opkrævet, som angivet i artikel H.4.
- Yource forbeholder sig retten til at øge servicegebyret og det juridiske gebyr for fremtidige kontrakter.
I. Betaling
- Et krav, der indsendes af Kunden, har normalt flere passagerer og kun én specificeret mailadresse, hvorigennem der kommunikeres, og/eller som Kundens konto er knyttet til. Kunden, der uploader kravet, fungerer dermed (delvist) som kontaktperson for de andre Kunder under det samme krav. Dette er vigtigt for behandlingen af kravet af følgende årsag(er):
- Først efter at have indsamlet kravet vil Yource bede Kunden (kontaktpersonen) om de betalingsoplysninger, hvor udbetalingen overføres. Efter modtagelse af disse oplysninger vil Yource foretage en udbetaling inden for 30 dage.
- Betalinger foretages til det (bank)kontonummer, som Kunden har oplyst til Yource. Den Kunde, der fungerer som den såkaldte kontaktperson for kravet, eller den Kunde, der har angivet mailadressen for enhver kontakt og har leveret betalingsoplysningerne til Yource, erklærer, at de dermed også er ansvarlige for enhver fordeling / tildeling / afvikling af de midler, der (skal) modtages fra kravet for den eller de andre Kunder, de repræsenterer som kontaktperson.
- Yource er ikke ansvarlig for eventuelle skader som følge af, at Kunden (kontaktpersonen) har oplyst forkerte bankoplysninger. Yource er heller ikke ansvarlig for nogen opstået eller eksisterende diskussion om en betaling
- Hvis en bank opkræver et eller flere transaktionsgebyrer for at overføre et beløb til Kunden, skal disse transaktionsgebyrer betales af Kunden. Transaktionsgebyret trækkes fra det beløb, der skal betales eller faktureres, hvis beløbet modtages direkte af Kunden.
- Yource er ikke forpligtet til at foretage nogen betaling igen, hvis Kundens betalingsoplysninger er (viser sig at være) forkerte.
J. Force Majeure
- Yource er ikke forpligtet til at opfylde nogen forpligtelse over for Kunden, hvis den er forhindret i at gøre det på grund af force majeure eller en omstændighed, som den ikke er skyld i, eller som den er ansvarlig for i henhold til loven, en retsakt eller almindeligt accepterede standarder.
- Force majeure betyder under alle omstændigheder: alle eksterne årsager, forudsete eller uforudsete, som Yource (med rimelighed) ikke kan eller kunne påvirke, og som medfører, at Yource ikke er i stand til at opfylde sine forpligtelser over for Kunden.
- Yource er berettiget til at påberåbe sig force majeure, hvis omstændighederne forhindrer (yderligere) opfyldelse af kontrakten, efter at Yource skulle have opfyldt en/alle forpligtelser i henhold til kontrakten.
- Yource kan suspendere sine forpligtelser over for Kunden, mens force majeure-situationen fortsætter. Enhver forpligtelse til stadig at udføre forpligtelsen/forpligtelserne udløber efter et (1) år, målt fra det tidspunkt, hvor forpligtelsen/forpligtelserne blev suspenderet på grund af force majeure-situationen.
K. Forældelseslov
- Forældelsesfristen for alle krav mod Yource og tredjepart(er), der er involveret af Yource i udførelsen af kontrakten, er et (1) år og en (1) dag, startende fra dagen for en endelig dom, afslutning af et krav eller udbetaling af et krav.
L. Gældende lovgivning
- Enhver tvist, der måtte opstå mellem Kunden og Yource, der stammer fra disse Forretningsvilkår og Betingelser eller kontrakten, skal være underlagt hollandsk lov.
- Enhver tvist med Yource skal indbringes for den relevante retskreds i Amsterdam.
- Hvis Yource indleder en retssag for at indløse kravet, gælder retsplejeloven i det land, hvor sagen føres.
- Hvis en eller flere bestemmelser i disse Forretningsvilkår og Betingelser erklæres ikke-bindende, ugyldige eller ikke kan håndhæves, påvirker dette ikke de resterende bestemmelser.
- I ovennævnte tilfælde forbeholder Yource sig ret til at erstatte de(n) ikke-bindende, ugyldige eller ikke-håndhævelige bestemmelse(r).
- Hvis en tjeneste, der er inkluderet i kontrakten, er underlagt en EU-traktat eller -forordning, kan Yource påberåbe sig en undtagelse eller begrænsning af ansvar, der er tildelt eller tilladt for en tjenesteudbyder i henhold til den pågældende traktat eller forordning.
Alle vilkår og betingelser
From: 6 feb. 2025
From: 1 sep. 2021
25 nov. 2016 - 31 aug. 2021