Sidst opdateret den
Dine rettigheder i tilfælde af et forsinket eller aflyst KLM-fly
Hvis dit KLM-fly var forsinket eller aflyst, skal du huske, at europæiske og britiske regler beskytter dine rettigheder som flypassager. Under visse omstændigheder kan du være berettiget til KLM-kompensation på op til €600 samt fuld refusion af billetprisen for dit aflyste KLM-fly. Den vigtigste lovgivning, der beskytter dine rettigheder, er den europæiske forordning (EF) nr. 261/2004. Flyver du fra eller til Storbritannien? Dine flypassagerrettigheder er beskyttet selv efter Brexit. Den europæiske forordning om flykompensation er blevet indarbejdet i britisk lovgivning som »The Air Passenger Rights and Air Travel Organisers' Licensing (Amendment) (EU Exit) Regulations 2019«.
- Var dit KLM-fly forsinket? Hvis du ankom til din endelige destination mindst 3 timer forsinket, er du højst sandsynligt berettiget til flykompensation.
- Blev dit KLM-fly aflyst? Hvis du ikke tog det alternative fly, som flyselskabet tilbød, har du ret til refusion. Hvis flyet blev aflyst mindre end 14 dage før afgang, kan du desuden være berettiget til kompensation for aflyste KLM-fly.
- Flyselskaber er ifølge loven forpligtet til at tilbyde passagerer særlig assistance eller »ret til forplejning«, uanset årsagen til forsinkelsen. Vouchers, eller kuponer, kan bruges på spisesteder, overnatningssteder og hos transportudbydere. Det er ved flyselskabets serviceskranke i lufthavnen, at man kan hente sine vouchers. Flyselskabet er ved lov forpligtet til at refundere dine udgifter (så længe de er rimelige), så hvis personalet i serviceskranken ikke vil give dig værdikuponerne, kan du alligevel købe det, du har brug for.
Du har ikke ret til flykompensation, hvis dit fly blev aflyst eller forsinket på grund af »ekstraordinære omstændigheder«. Kunder er kun berettiget til kompensation, hvis flyselskabet er eneansvarlig for flyafbrydelsen.
Forsinket eller aflyst fly fra Danmark?
Du har op til 6 år til at kræve kompensation og refusion - uanset flyselskabet.
Tjek min flyrejseJeg rejser uden for Storbritannien/EU med KLM. Er jeg stadig berettiget til kompensation?
Ja, det er du. Da KLM er et europæisk flyselskab, har du ret til kompensation og refusion uanset din destination.
Det er dog værd at vide, at reglerne er anderledes for flyvninger med ikke-britiske/ikke-EU-flyselskaber. Se tabellen nedenfor for mere information.
Type flyvning | Eksempel | Kompensation |
---|---|---|
Flyvning med britisk luftfartsselskab | Tokyo til London med British Airways | Ja |
Flyvning med et EU flyselskab | Amsterdam til London med KLM | Ja |
Flyvning med et ikke-britisk/ikke-EU flyselskab fra Storbritannien | London til Tokyo med Japan Airlines | Ja |
Flyvning med et ikke-britisk/ikke-EU luftfartsselskab til Storbritannien | Tokyo til London med Japan Airlines | Nej |
KLM flight delayed by at least 3 hours or cancelled 14 days prior to departure?
Check if you can get flight compensation before it’s too late to claim!
Check my flightKLM-kompensation for aflyst fly
Har du oplevet et aflyst KLM-fly? Afhængigt af de nøjagtige omstændigheder kan du være berettiget til refusion, kompensation eller begge dele!
Hvornår kan jeg kræve kompensation for mit aflyste KLM-fly?
Kompensation er kun relevant, hvis din KLM-flyvning blev aflyst mindre end 14 dage før afgang. Yderligere kriterier, som vist i tabellen nedenfor, gælder også.
Hvornår kan jeg kræve refusion for min aflyste KLM-flyvning?
KLM-refusionen udbetales, hvis din KLM-flyvning blev aflyst, og du ikke tog nogen alternativ flyvning, der blev tilbudt af flyselskabet.
Hvornår kan jeg få både kompensation og refusion for et aflyst KLM-fly?
Du får både kompensation og refusion fra KLM, hvis dit fly er aflyst 14 dage før afgang, og...
- Du blev ikke tilbudt en alternativ flyvning af KLM.
- Du blev tilbudt en alternativ flyvning, der opfylder kriterierne i tabellen nedenfor - men du tog ikke denne alternative flyvning.
Afbestillingsbesked | Alternativ flyvning | Kompensation |
---|---|---|
mindre end 7 dage på forhånd | Afgår 1t+ tidligere eller ankommer 2t+ senere | Ja |
7-14 dage på forhånd | Afgår 2t+ tidligere eller ankom 4t+ senere | JA |
Mindre end 14 dage på forhånd | Ingen alternativ flyvning tilbudt | Ja + tilbagebetaling |
Er KLM-flyet forsinket med mindst 3 timer eller aflyst 14 dage før afgang?
Tjek, om du kan få flykompensation, før det er for sent at gøre krav på den!
Tjek mit flyTjek din KLM-flystatus
Tjek status for dit fly, før du tager af sted til lufthavnen, så du er klar til eventuelle justeringer af din tidsplan i sidste øjeblik. Besøg flyselskabets hjemmeside, lufthavnens hjemmeside eller en flytracker for at overvåge din KLM-flyvning.
Hvor meget KLM-kompensation kan jeg få for et forsinket eller aflyst fly?
Hvor meget KLM-kompensation kan du få? Den nøjagtige værdi afhænger af afstanden på din flyvning.
- For flyvninger på mindre end 1.500 km er kompensationen €250.
- For flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km er kompensationen €400.
- For flyvninger på over 3.500 km er den generelle kompensation på €600 - men hvis dit fly er blevet forsinket med mindre end 4 timer, kan det samlede beløb reduceres med 50 %.
Flyvningens distance | Kompensation |
---|---|
Flyvning på mindre end 1.500 km | Få €250 per passager |
Flyvning mellem 1.500 og 3.500 km | Få €400 per passager |
Flyvning på over 1.500 kilometres indenfor EU | Få €400 per passager |
Flyvning på over 3.500 kilometres udenfor EU | Få €600 per passager |
Extraordinary circumstances — can KLM deny me compensation?
There are situations in which KLM can rightfully deny your compensation or refund claim. We call these extraordinary circumstances.
Bad weather, for example thick fog, heavy rain, or thunderstorms.
A strike, most often specifically within the aviation industry.
HOWEVER! A strike of a specific airline/their crew is not considered an extraordinary circumstance!
Political circumstances, such as a terrorist attack or general security risk due to political unrest.
Natural disasters, including volcanic eruptions and hurricanes.
A collision between the aircraft and birds or other foreign objects.
An unruly or ill passenger.
Flight delays caused by the airport staff, such as extraordinarily long queues to security checks.
You should remember, however, that sometimes airlines say that extraordinary circumstances occurred even if it wasn’t the case.
We can have our legal team look into your case and fight for your rights based on a ‘no win, no fee’ basis — so there is no risk on your end. We boast over 10 years of experience and have won 98% of cases against the airlines.
=> Claim KLM compensation and refund with Fly-Forsinket.dk
Få professionel juridisk hjælp til dit KLM-krav!
Ekstraordinære omstændigheder - kan KLM nægte mig kompensation?
Der er situationer, hvor KLM med rette kan afvise dit krav om kompensation eller refusion. Vi kalder disse for ekstraordinære omstændigheder.
- Dårligt vejr, f.eks. tæt tåge, kraftig regn eller tordenvejr.
- En strejke, oftest specifikt inden for luftfartsindustrien.
En strejke blandt flyselskabets besætning betragtes dog ikke som en ekstraordinær omstændighed!
- Politiske omstændigheder, som f.eks. et terrorangreb eller en generel sikkerhedsrisiko på grund af politisk uro.
- Naturkatastrofer, herunder vulkanudbrud og orkaner.
- En kollision mellem flyet og fugle eller andre fremmedlegemer.
- En syg eller uregerlig passager.
- Flyforsinkelser forårsaget af lufthavnspersonalet, f.eks. ekstraordinært lange køer til sikkerhedskontrollen.
Du skal dog huske, at flyselskaberne nogle gange siger, at der opstod ekstraordinære omstændigheder, selvom det ikke var tilfældet.
Vi kan få vores juridiske team til at se på din sag og kæmpe for dine rettigheder baseret på »ingen gevinst, intet gebyr« - så der er ingen risiko for dig. Vi har over 10 års erfaring og har vundet 98% af sagerne mod flyselskaberne.
=> Gør krav på KLM-kompensation og refusion med Fly-Forsinket.dk
Hvor lang tid har jeg til at kræve min KLM-kompensation og -refusion?
Hvis du flyver til eller fra et EU land, har du 6 år fra den oprindelige afrejsedato til at kræve din KLM-kompensation og -refusion.
Men hvis din rejseplan ikke omfatter et EU land, vil denne tidsfrist variere afhængigt af den lokale lovgivning. Hvis du f.eks. har et forsinket KLM-fly fra Amsterdam til Berlin, kan du kræve kompensation enten i henhold til hollandsk eller tysk lov. Førstnævnte giver 2 år til at indsende et krav, mens sidstnævnte giver 3 år. Passageren kan vælge den mest fordelagtige lov.
=> Tjek, om du stadig har ret til refusion og kompensation fra KLM med vores Claim Calculator
Hvor lang tid vil det tage at få min KLM-kompensation / KLM-refusion?
I mange tilfælde modtager de passagerer, vi hjælper, deres kompensation og refusion inden for et par uger eller måneder.
Takket være vores erfaring på mere end 10 år. og vores juridiske teams i 9 lande, er vi i stand til at behandle dit krav hurtigt og sende det til de rette personer hos flyselskabet.
Hvis flyselskabet ikke reagerer, og/eller det er nødvendigt at gå i retten med din sag, kan ventetiden desværre blive forlænget til yderligere et par måneder eller endda år. Du kan dog være sikker på, at vi altid vil holde dig informeret om status for dit krav, være der for at besvare eventuelle spørgsmål og kæmpe for dine rettigheder helt til det sidste.
Og husk, at vi arbejder med et »ingen gevinst, intet gebyr« princip - så du behøver ikke at betale os noget på forhånd.
En passager indgav et KLM-krav gennem Fly-Forsinket.dk og efterlod følgende anmeldelse af deres oplevelse. »Fantastisk firma, der hjalp med at få min refusion fra KLM! De tager selvfølgelig en procentdel, da de står for al administrationen og arbejdet, men det er det værd - jeg har allerede prøvet flere gange og kom ingen vegne med flyselskabet, så de hjalp mig virkelig :) Jeg er meget tilfreds med servicen.«
Hvorfor reklamere med Fly-Forsinket.dk
1m passagerer hjulpet
9 juridiske teams i 9 lande
98% af vundne retssager
Hvordan gør man krav på KLM-kompensation og -refusion?
Vi anbefaler, at du starter med at bruge vores gratis og uforpligtende Kravberegner og tjekker, om du er berettiget til KLM-refusion eller -kompensation.
Hvis du er det, kan du enten selv forsøge at gøre krav gældende eller lade os klare arbejdet for dig. Vi laver alt det nødvendige papirarbejde, gør flyselskabet opmærksom på din sag og - hvis det er nødvendigt - tager dit krav i retten og kæmper der for dine rettigheder.
Hvorfor kræve KLM-refusion og -kompensation med Flight-Delayed.co.uk?
- 10+ år på markedet
- Juridiske teams i 9 lande
- 98% af alle retssager er vundet
- 'Ingen gevinst, intet gebyr' - altid
Læs mere om vores gebyrer på vores prisliste, eller gør krav på din KLM-kompensation eller -refusion nu direkte fra din telefon eller computer.
Om KLM Royal Dutch Airlines
KLM er verdens ældste flyselskab, der stadig er i drift - i 2019 fejrede flyselskabet sit 100-års jubilæum. Siden fusionen i 2004 har KLM været en del af Air France-KLM Group, og siden 2003 har KLM ejet 100 % af aktierne i Transavia, et hollandsk lavprisselskab. Andre datterselskaber af KLM omfatter KLM Cityhopper, KLM Asia og fragtflyselskabet Martinair.
KLM har hovedkvarter i Amstelveen, Holland, ved Amsterdams Schiphol-lufthavn - den tredje travleste lufthavn i Europa. Flyselskabet betjener i øjeblikket over 160 destinationer, hvoraf ca. 70 er interkontinentale flyvninger til lande som USA og Kina.
KLM er et ret punktligt flyselskab med en punktlighedsscore på 81,7/100 og 4 ud af 5 stjerner tildelt af OAG i deres 2018/2019-rapport. KLM-forsinkelser og -aflysninger forekommer dog stadig, og mange af dem er berettiget til kompensation og refusion.
Kunne du lide dette indhold?
Tak, du har reddet vores dag!
Krympninger er dyre - hjælp os med at blive bedre!
Roger, tak skal du have!