De mærkeligste årsager til nægtet boarding og 6 lektioner, der skal læres
tirsdag den 27. juni 2017
Hos Fly-forsinket.dk modtager vi hundredvis af krav hver dag fra rejsende over hele verden, efter at de har oplevet lange forsinkelser, aflysninger eller bliver nægtet boarding. Oftest bliver fly forsinket med mere end tre timer, eller passagerer mister sine flyforbindelser som følge af en forsinkelse. Aflyste fly repræsenterer den næststørste andel, men vi ser også et betydeligt antal krav, der bliver indsendt på grund af boardingafvisning – og af de mærkeligste grunde.
Når en flyvning er overbooket og passagerer nægtes ombordstigning simpelthen fordi der ikke er nok pladser på flyet til alle, har passagererne ret til straks at blive kompenseret i overensstemmelse med EU-forordningen. Her er vores top 5 nægtede boarding historier, som også kan give et hint til, hvordan du kan undgå at blive nægtet boarding på dit fly i sommer.
1. Glemt at sætte parkeringsbillet i bilens vindue - måtte løbe tilbage
For nylig ønskede en af vores britiske kunder at kræve kompenseret for at blive nægtet ombordstigning på grund af sen check-in. Grunden til at han var sen for at checke ind, forklarede han, var at han glemte at vise parkeringsbilletten i bilruden og måtte gå tilbage til bilen. Den stakkels mand skulle på en tiltrængt ferie med sin kæreste - en fødselsdagsgave fra ham til hende. Desværre førte den uventede forsinkelse ved indtjekning til nægtet boarding og 3 dage forkortet ferie.
Lektion 1: Beregn ekstra tid for at være sikker på at du kan tjekke ind i tide - det er dit ansvar!
2. Kunne ikke flyve til stop-over destinationen på grund af visum problemer
En studerende skulle rejse fra Afrika med en mellemlanding i Zürich, på vej til en konference i staterne. Han blev nægtet boarding, fordi han ikke havde de nødvendige papirer for at kunne foretage mellemlandingen i Schweiz. Han blev tvunget til at købe en ny billet med et andet stop ved hjælp af sine studie penge, og passageren ønskede at kræve erstatning for både billet udgifter og den resulterende forsinkelse.
Hvis du bærer et dansk pas, er du måske ikke udsat for dette præcise problem, men kontroller altid, at dit pas er gyldigt (også 6 måneder efter at du har returnerer), at du har den korrekte billet udstedt til den rigtige dato og altid rejser med et gyldigt ID, også inden for Schengen området.
Lektion 2: Kontrollér, at du har dine papirer i orden!
3. Nægtet boarding på grund af uregerlig adfærd (som dømt af piloten, ikke dig selv)
Tro det eller ej, det sker faktisk, at passagerer nægtes boarding på grund af uregerlig adfærd, og ønsker at kræve erstatning. I et tilfælde var en passager stærkt uenig med airhostessen og piloten, om at han havde haft en drink for meget. I sådanne tilfælde er det selvfølgelig piloten, der træffer den endelige beslutning om, hvorvidt du er egnet til at flyve eller ej, og om du kan være en trussel mod flyvesikkerheden. Din mening om sagen er irrelevant. Din promille stiger med antal højdemeter, hvilket betyder, at piloten snarere vil være på den sikre side.
Lektion 3: Du skal hellere have en drink for lidt, end en for meget, før avgang
4. Snublet og fald på vej til gaten
En passager oplevede længere end forventet ventetid ved sikkerhedscheck punktet i Franfurt lufthavn. da han skulle skifte fly. Derfor måtte han løbe for det, men han snublede og faldt. Manden skadede sit knæ og kunne ikke løbe hurtigt nok resten af vejen til gaten. Han blev desværre nægtet boarding og endte med både en knæskade og et mistet fly - og ingen kompensation.
Der kan læres to lektioner her:
Lektion 4: Vær forud for tidsplanen, i tilfælde der er lange køer i sikkerhedskontrollen
Lektion 5: Hvis du stadig har travlt, ikke snuble og fald!
5. Last minute shopping
En kvinde på rejse med sine døtre var i lufthavnen i god tid. De besluttede at bruge den ekstra tiden til at shoppe, men de mistet overblikket over tid (som let kan ske, når piger går på shopping). De blev derfor nægtet boarding på flyvningen, og deres bagage var allerede blevet losset, da de kom til gaten. Selv om flyvningen ikke afgik før efter yderligere 10 minutter, var gaten lukket, og pigerne blev forladt i lufthavnen uden nåde. Kvinden ønskede, at kræve kompensation, da der ikke blev foretaget et sidste boardingopkald over lufthavnens højttalere. Men på mange lufthavne er det ikke længere almindelig praksis.
Lektion 6: Regn ikke med et sidste boardingopkald, mens du laver last-minute inkøb.
Desværre giver ingen af disse hændelser ret til erstatning i henhold til EU-forordningen. Årsagen er, at flyselskabet ikke kan holdes ansvarlig for nogen af de ovennævnte årsager. Det er dit eget ansvar at checke ind til tiden, være ved gaten inden den lukker og være i form til at flyve!
Hvornår har du ret til kompensation i tilfælde af nægtet boarding?
Du er berettiget til kompensation, når du nægtes boarding, af en grund, der ikke er din egen skyld, men flyselskabets ansvar. Dette kan for eksempel ske i tilfælde af
Et overbooket fly
Hvis flyselskabet har ændret sidste minut til et mindre fly og der ikke er plads til alle passagerer
I tilfælde af overvægt på flyet
I sådanne tilfælde vil du kunne blive tvunget til at opgive din plads på flyvningen. Da skal flyselskabet tilbyde dig et alternativt fly til din destination, hotel og transport, hvis flyvningen er den næste dag, og du har ret til kompensation uanset årsag.
Les mere om dine rettigheder ved nægtet boarding her
Sommeren er højsæson for overbookede fly. Hvis du oplever at blive nægtet boarding i sommer, og det ikke var din egen fejl, kan du tjekke dit fly gratis ved hjælp af vores Krav Beregner. Hvis du har en gyldig sag, kan du sende ind dit krav til vores specialist team, som er klare til at gøre alt det hårde arbejde for dig, og tage det næste skridt, hvis kravet om kompensation afvises.
Kunne du lide dette indhold?
Tak, du har reddet vores dag!
Krympninger er dyre - hjælp os med at blive bedre!
Roger, tak skal du have!