Din ret til pleje, når dit fly bliver aflyst eller forsinket
tirsdag den 20. juni 2017
Sommersæsonen er i sikte, hvilket betyder at det endelig er tid til din velfortjente ferie! Dit fulde fokus er på den tid, du vil bruge på at slappe af på stranden og det sidste, du ønsker at gøre, er at tilbringe et sekund længere end nødvendigt i en lufthavn. Men desværre er forsinkelser og aflysninger altid en risiko, og vi er her for at informere dig om dine rettigheder. Formålet med en ferie er selvfølgelig at sænke dit stressniveau - ikke at øge det!
Pleje i tilfælde af forsinkelse
Når dit fly er forsinket, har du ret til mad og ikke-alkoholholdige drikkevarer i et rimeligt forhold til din ventetid. Der er mange flyselskaber, der ikke direkte tilbyder dette, så vær ikke bange for at bede om det. Det er trods alt det rigtige! Ud over disse forfriskninger skal flyselskabet tilbyde dig to gratis opkald eller muligheden for at sende en mail. For de mere gammeldags teleformidlere blandt os skal det også være muligt at sende en gratis fax.
Pleje i tilfælde af aflysning
Når dit fly er aflyst, er det muligt, at dit erstatningsfly vil blive planlagt til den næste dag. I dette tilfælde gælder ovennævnte pleje. Derudover skal flyselskabet arrangere hotelophold for dig, herunder transport til og fra hotellet, hvis det er nødvendigt. Det bør absolut ikke være nødvendigt at overnatte på en bænk i lufthavnen.
Når der ikke gives nogen pleje
Det sker regelmæssigt, at passagerer, der er ramt af forsinkelser eller aflysninger, køber deres egne forfriskninger og booker et hotel på eget initiativ og omkostninger. I så fald føler du ikke tab, fordi du også kan kræve tilbagebetaling for disse udgifter fra flyselskabet. Sørg for, at du holder fast på dine kvitteringer som bevis! Desværre vil du ikke kunne kræve tilbagebetaling uden kvitteringerne.
Kompensation for forsinkelser / aflysninger
Alle ovennævnte plejeydelser er adskilte fra den mulige juridiske kompensation, som flyselskaber måske skal betale. I modsætning til den pleje, som bør gives i tilfælde af alle længere forsinkelser eller aflysninger, vil årsagen til forsinkelsen eller aflysningen afgøre, om du også har ret til juridisk kompensation. I tilfælde af en ekstraordinær omstændighed (f.eks. dårligt vejr eller politisk uro) er flyselskabet ikke forpligtet til at udbetale kompensation. Kompensationen, du er berettiget til, vil afhænge af flyvningens afstand og vil kunne beløbe sig på så meget som € 600 - pr. person!
Var dit fly forsinket eller annulleret, og har flyselskabet ikke tilbudt dig noget? Send ind dit krav til Fly-Forsinket.dk. Vi vil derefter kontrollere dit krav for at se, om du har ret til erstatning. Vi vil også sørge for, at du refunderes for dine ekstraomkostninger i mangel på tilbud om pleje.
Kunne du lide dette indhold?
Tak, du har reddet vores dag!
Krympninger er dyre - hjælp os med at blive bedre!
Roger, tak skal du have!